fredag 21 januari 2011

Nördåret 2010 - En försenad nyårskrönika

Det är verkligen på tiden att jag bloggar lite och såhär fyra veckor in i 2011 tänkte jag att man kanske skulle passa på att sammanfatta det gångna året. Det blir dock inga kungliga bröllop, isländska vulkanutbrott, fotbolls-VM eller jordbävningskatastrofer utan jag fokuserar på det nördiga 2010 hade att bjuda på.

Årets superhjältefilm:

Det är ganska intressant att gå tillbaka och läsa vad man hade för förhoppningar på vårens superhjältefilmer Iron Man 2 och Kick-Ass såhär med facit i hand. Båda filmerna var helt klart underhållande men Iron Man 2 kändes lite spretig på grund av de många karaktärer som figurerade. Tonen var dessutom ännu mer lättsam än i ettan vilket i min mening ledde till att hotet från filmens skurkar Justin Hammer och Whiplash förringades.

Kick-Ass däremot visade sig vara en enastående charmig käftsmäll av satir, svart humor och övervåld med några riktigt spännande unga skådespelare. Jag tänker då främst på Aaron Johnson och Chloe Moretz och jag ser verkligen fram emot att få följa deras fortsatta karriärer. Det finns egentligen inte så mycket mer att säga utan det är bara att konstatera att Kick-Ass helt klart var 2010 års superhjältefilm.


Aaron Johnson i Kick-Ass


Årets postapokalyptiska film:

Bortsett från att utspela sig i postapokalyptiska miljöer så har The Road och The Book of Eli egentligen väldigt lite gemensamt. Den ena är en dramathriller och den andra ett actionäventyr. Den ena handlar om överlevnad och mänsklighet och den andra om vikten av böcker och ordentliga solglasögon. Nu var jag kanske lite överdrivet syrlig, jag tyckte ändå att The Book of Eli var helt godkänd men den bleknar verkligen i jämförelse med The Road.

Rent estetiskt påminner The Book of Eli väldigt mycket om spelen i Fallout-serien och det var just det som ursprungligen fångade mitt intresse och som för mig till stor del bär filmen. Utöver det så är den stora behållningen Gary Oldman, Ray Stevenson och Denzel Washington som i vanlig ordning gör solida, om än inte extraordinära, insatser.

Med det sagt så är det knappast någon överraskning att årets postapokalyptiska film är The Road. The Road, som är en otroligt dyster men vacker film, griper tag i en och vägrar släppa. Man dras med på en känslomässigt påfrestande resa och bevittnar hur en man kämpar för sin och sin sons överlevnad till varje pris. Viggo Mortensen är helt enastående i huvudrollen och även Kodi Smit-McPhee imponerar.


Viggo Mortensen och Kodi Smit-McPhee i The Road


Årets nördinköp:

2010 var året då jag efter mycket om och men införskaffade fjärde utgåvan av Drakar och Demoner (även känt som DoD-91) och en hel del seriealbum men det absolut nördigaste inköpet måste vara Fallout: New Vegas Collector's Edition som jag köpte trots att jag inte hade en dator att spela det på. Jag var helt enkelt tvungen att ha specialutgåvan.


Det leder mig osökt till den sista kategorin, Årets mest förstående flickvän till nörd, som går till Linda för att hon inte fick totala rycket och slängde ut mig när jag hade köpt ett spel som jag inte ens kunde spela. Du är bäst älskling!

Man kan tycka att det var lite få kategorier och jag håller med men jag hade svårt nog att få ur mig det här så det får helt enkelt räcka. Överlag så var 2010 i alla fall onekligen ett riktigt bra nördår med filmer som Inception och Scott Pilgrim vs. The World och tv-serier som The Walking Dead och Spartacus: Blood and Sand. Även när det gäller serietidningar har det gångna året haft en hel del spännande att bjuda på. Jag tänker då främst på Supergod av Warren Ellis, Scarlet av Brian Michael Bendis och nya Avengers-titeln Avengers Academy men även långkörare som Invincible Iron Man och X-Men: Legacy har fortsatt hålla en riktigt hög nivå.

2011 ser ut att kunna bli ett ännu bättre år inom nästan samtliga områden och det är bara att hålla tummarna för att det faktiskt blir så.

Inga kommentarer: