måndag 22 november 2010

The Walking Dead

Ända sedan Lost slutade i våras så har jag saknat att ha en serie som man verkligen längtar att få se nästa avsnitt utav. En serie som man följer vecka efter vecka. Mad Men och Glee i all ära men det är inte samma sak. Förra hösten trodde jag att Caprica skulle komma att bli den serien och jag såg verkligen fram emot det. Pilotavsnittet var riktigt bra, premissen kändes lovande och Jane Espenson (Buffy the Vampire Slayer, Battlestar Galactica, m.m.) skulle vara show runner. Jag hade kanske lite väl höga förväntningar och såhär i efterhand är det inte alls konstigt att jag blev djupt besviken.

Men nu finns det en ny klar kandidat: The Walking Dead. Serien bygger på en serietidning skriven av Robert Kirkman och ursprungligen illustrerad av Tony Moore (Charlie Adlard tog över tecknandet efter de första sju numren) som handlar om en grupp människor och deras kamp för överlevnad i ett zombiedrabbat USA.


Bakom serien står bland andra Frank Darabont (The Shawshank Redemption, The Green Mile) som även regisserade pilotavsnittet och det är därmed inte särskilt förvånande att fokus ligger, precis som i förlagan, på de överlevande och deras relationer mer än på skräck och zombieaction. Det bjuds på en hel del sådant med förstås men det är ett drama först och främst. Jag kan knappt vänta till på onsdag då, såvida inget oväntat stör planerna, Micke och jag ska se det fjärde och senaste avsnittet regisserat av vår egen Johan Renck.

2 kommentarer:

Cat sa...

Grey's Anatomy! XD

Headern blev för övrigt skitsnygg! Jag ska nog anlita dig när jag blir sugen på en ny :)

Seb sa...

Tss :P Var det Amber Benson (Tara) som var med i det där avsnittet sen?

Tackar! :D