onsdag 17 november 2010

Green Lantern

Igår kväll sändes trailern till Green Lantern (med Ryan Reynolds i den eponyma huvudrollen) på amerikansk tv och kort därefter började den självklart cirkulera på nätet. Mitt intresse för filmen under utvecklingen har gått lite i vågor då jag inte har haft någon vidare relation till karaktären Green Lantern (ett vanligt fenomen när det gäller DC och deras stall med superhjältar) men efter att ha gett serien Green Lantern - Rebirth en chans så har jag blivit mer och mer sugen den senaste tiden. Och nu med trailern så har intresset stärkts ännu lite mer.



Tonen påminner om hur man valde att hantera filmatiseringen av Iron Man, seriöst och med respekt gentemot källmaterialet men samtidigt med en ordentlig glimt i ögat, Ryan Reynolds känns så här långt helgjuten i rollen som Hal Jordan (nästan lika självklar som Robert Downey Jr är för Tony Stark) och det verkar dessutom som att de har löst de visuella problemen/aspekterna (dräkten och ring-konstruktionerna) väldigt bra. Det enda minuset, eller frågetecknet för att vara diplomatisk, är Blake Lively och då främst scenen där hon försöker vara auktoritär. Jag håller tummarna för att det funkar bättre i sitt fullständiga sammanhang eller att hon åtminstone är mer trovärdig i resten av filmen.



Överlag så ser det väldigt ljust ut i dagsläget när det gäller filmer baserade på serietidningar i allmänhet och superhjältar i synnerhet. Det återstår nu alltså bara att vänta till våren och sommaren då det är dags för en kavalkad utan dess like då, utöver Green Lantern, filmer som Thor, Captain America: The First Avenger, X-Men: First Class har premiär. För att inte tala om sommaren 2012 då Iron Man, Thor och Captain America möts i The Avengers med manus och regi av Joss Whedon(!) följt av Christopher Nolans avslutning av sin Batman-trilogi, The Dark Knight Rises. Och då har jag inte ens nämnt The Wolverine; Darren Aronofskys (ja, det verkar äntligen vara officiellt) fristående-men-ändå-inte uppföljare till X-Men Origins: Wolverine!

Sitter jag här och dreglar? Hm, det verkar inte bättre än så. Jag får nog ta och göra något mindre upphetsande helt enkelt... som att stryka dukar kanske? Njae, nu ska vi inte överdriva. För att knyta an till Green Lantern så lägger jag mig och läser Sinestro Corps War istället.

Inga kommentarer: