torsdag 21 oktober 2010

Nöjd nörd

Det är nu fem dagar sedan vi kom hem från London och jag har ännu inte riktigt återhämtat mig. Firandet av Anton och Daniel i lördags kväll hjälpte knappast men överlag så beror det nog på London. Tre intensiva dagar av promenader, museer, sevärdheter, mat, shopping, etc. En överväldigande upplevelse och efter alla de intrycken så är det inte konstigt att jag fortfarande drömmer om de vackra parkerna och alla enastående byggnader. Vilken underbar stad!

Inte helt oväntat så hann vi tyvärr inte med allt som vi hade planerat (exempelvis fick British Museum och Trafalgar Square stryka på foten) men det känns ändå som att vi hann med förvånansvärt mycket. För en uppsjö med bilder och resebetraktelser hänvisar jag er till Lindas blogg. Närmare bestämt hit.

Älsklingen och jag på Westminster Bridge.

Av det vi hann med så kan jag bland annat nämna Churchill War Rooms, ett museum som innehåller Cabinet War Rooms och Churchill Museum vilket var otroligt intressant. Cabinet War Rooms är en rekonstruktion av den bunker från vilken Churchill och hans regering styrde Storbritannien under andra världskriget. Churchill Museum är, som namnet avslöjar, ett museum om just Winston Churchill och hans liv och karriär. Jag vet inte hur många timmar vi spenderade där men till slut - efter att ha läst åtskilliga skyltar och lyssnat på en mängd olika tal - kändes det nästan som att man fått en överdos med information.

Som den serienörd jag är så var det förstås obligatoriskt med ett besök först på Forbidden Planet och sedan Mega City Comics när vi tog en tur till Camden. Planen var att försöka göra så många fynd som möjligt och inte köpa något som jag lika gärna kan köpa på Seriebörsen men det gick lite si och så med det. Det enda riktiga fyndet var en deluxe edition av Batwoman Elegy som det var 4 pund rabatt på. Alltid något! Utöver det så köpte jag Invincible Iron Man vol. 1, Runaways: Pride & Joy, en deluxe edition av Fables - Book One till Linda och första numret av Uncanny X-Force som nyss drog igång.

Skörden från Forbidden Planet och Mega City Comics.

Sist men inte minst så var vi och såg Phantom of the Opera, något jag har längtat efter att göra i snart tio år. Biljetterna fick vi riktigt billigt då det var begränsad sikt. I form av en studsande dirigent. Vi satt alltså i mitten på första raden. Lyckligtvis störde inte dirigenten överdrivet mycket utan det var mest charmigt. För att inte tala om hur mäktigt det var när ljuskronan lyftes till taket under ouvertyren. Eller när den sedan föll! Vi kände vinddraget! Jag kom på mig själv med att sitta och le som en idiot under stora delar av musikaler. När jag inte satt och smygmimade vill säga...

Nöjd nörd!

Helt enkelt en underbar semester och jag sitter redan och kollar runt bland nya resmål. För även om jag längtar tillbaka till London så borde man variera sig lite. Italien eller Frankrike kanske?

Inga kommentarer: