tisdag 16 mars 2010

ATANARI: Religion i Khelfara - del 2

Enligt den tron som är mer vanligt förekommande bland vanarer och de jarladömen som ligger i norra och östra Khelfara så är Atanari både såväl skaparen som själva skapelsen och man har därmed en större anknytning till naturen. Atanari, som här även kallas Urmodern, skapade sig själv i begynnelsen och födde sedan människan och alla världens varelser.

Precis som i legenden om Allfadern så väckte världens skapelse det stora Mörkrets uppmärksamhet och Kaos sökte förtära Atanari i sin fasansfulla, svarta hunger. Men Urmodern var inte maktlös ty människorna stod vid hennes sida och med en brinnande, gudomlig passion och inspirerad vrede beskyddade de sin älskade skapare. Även enligt denna tro så förenas en värdig själ med Atanari efter döden och vid tidens ände bestäms världens öde i en väldig strid mellan Urmodern och Mörkret.

- Då Urmodern ses som hela skapelsen, det som besjälar världen och människan i sig och inte en personlig, medveten gud så tillbes hon inte, utan man dyrkar henne genom att visa vördnad och respekt för skapelsen och förkasta Mörkret.

- Förfädersdyrkan är väldigt vanlig och är det mest konkreta sättet att aktivt visa vördnad för Atanari. De dödas andar anses representera Urmoderns mångfacetterade och världsomspännande själ; dessa kallas aspekter och tillbes likt gudar med offerritualer och böner. Azrakher som följer denna tro hyser enorm respekt och vördnad för Azrakh men det ses som förmätet att åkalla och tillbe honom pga hans storhet.

- Det sägs att andar och ibland hela aspekter återföds när hotet mot Atanari är som störst. Dessa män och kvinnor är extraordinära individer och det är de som har tillräckligt starka själar för att kunna bli blodsriddare.


Atanaris aspekter

Aspekterna är inte enstaka andar utan snarare kollektiva medvetanden vars kunskap och erfarenhet kompletterar varandra. De har fått sina namn från legendariska azrakher och khelfarier men då relationen till andevärlden är högst personlig så är det även vanligt att man identifierar dem med döda släktingar som anses vara en del av aspekten.

Indra - Andarnas härold. Indra är den mest vördade av Urmoderns aspekter då hon representerar de döda. Även drömmar är hennes domän, såväl som spådomskonsten.

Tyrakh'araniz - Den Stora härföraren. Tyrakh'araniz var namnet på Khelfaras första konung tillika ledaren av Zerkamion vid den tiden även om det senare talas tyst om i rojalistiska kretsar.

Feargha - Fruktbarhetens kärna. Feargha vakar över allt som växer och anses bestämma över årstiderna, hon tillbes av blivande föräldrar och hennes namn viskas av de olyckligt kära. I många avseenden anses hon vara den mäktigaste av aspekterna och det är få troende som aldrig har ägnat henne en bön.

Aradh - Jägaren. Aradh var en av Tyrakh'araniz närmaste män och den som ledde jakten på flera av de vidunderliga monster som terroriserade de barbariska vanarstammarna. Nu är han jaktens herre och ledsagaren genom vildmarken.

Aughal - Smideskonstens mästare. Aughal är skaparlusten personifierad. Han är såväl hantverkaren som konstnärens stolthet över sitt verk.

1 kommentar:

Anton sa...

Jag tycker om e't!