måndag 8 mars 2010

ATANARI: Ett spelsystem?

Hoppsan. Jag har suttit och läst en del om rollspelsmakande på rollspel.nu och har nu förstås även blivit sugen på att utveckla ett eget spelsystem. Det, om något, känns dock som att ta vatten över huvudet men samtidigt så är det ju något man med fördel skulle kunna vara flera som arbetade med.

Rent spontant så tänker jag först och främst på färdigheter och hur jag gärna skulle se ett antal ganska breda färdighetsområden med möjlighet till djupare specialisering. Istället för att man har exempelvis Hoppa och Klättra så har man snarare Rörelse och den som gör en fasadklättrare kan då välja att specialisera sig inom området.

Ett annat område som vore väldigt intressant att experimentera med är skador. Bort med siffror och kroppspoäng och in med någon variant av skadenivåer á la World of Darkness-spelen.

Jag borde dock fokusera på spelvärlden först och främst men vad säger folk? Något som skulle vara intressant?

2 kommentarer:

Daniel sa...

Spelsystems meckande är alltid fascinerande! Kult hade något intressant skadesystem har jag för mig, vore väldigt intressant med något annat än HP/KP. Sen tas det alldeles för lite hänsyn till blödningar i rollspel, och eftereffekterna. det är inte bara att slita sönder tröjan och binda om!

Asti sa...

Hm... Minns inte riktigt Kults skadesystem men det måste jag kolla upp!

Mm, om man kan få till något relativt enkelt system för blödningar och andra effekter så skulle det vara något. Jag kom även att tänka på gifter som har snabbare verkan än de gamla DoD-gifterna.

Vi satt och snackade lite igår, främst Kejl, Barbie och jag, om hur man skulle vilja ha det och det är lite smått enastående hur eniga vi överlag var om det mesta. Det kan nog bli något det här! :D